Sayang, tolong masak...

Teks : Aida Ilyani Ali


Pastinya para suri pernah mengalami keadaan di mana kita merasa penat bekerja dan tak mampu nak ke dapur lagi. Keadaan lebih merumitkan apabila Encik Suami minta kita memasak pada masa itu. Apa perlu kita pilih?

Kita boleh buat dua pilihan iaitu yang pertama beli atau makan sahaja di kedai dan pilihan kedua masak juga dalam keadaan terpaksa. Jika kita beli atau makan di kedai kita akan mengorbankan masa kita untuk bersiap, masa perjalan ke kedai dan masa untuk menunggu makanan di masak. Manakala memasak dalam keadaan terpaksa akan menyebabkan makanan boleh jadi tidak sedap dan tiada rasa kasih sayang dalam masakan itu. Kedua-duanya nampak macam tak bagus. Apa yang perlu di buat?

Sekiranya anda sayangkan suami, pilihlah memasak untuknya. 

Langkah-langkah memasak dalam keadaan ini:
  1. Sebelum memulakan sesuatu, baca "A'uzubillahiminasyaitanirrajum" yang maksudnya " Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam". Kenapa kena baca? Kita baca ayat ini dengan harapan semua syaitan yang berbisik jahat tu pergi jauh-jauh. He..he..
  2. Seterusnya, baca bismillah.
  3. Pilih resepi yang paling mudah dan ringkas dalam senarai resepi yang telah anda buat. Kalau boleh hidangan yang hanya memakan masa 5 ke 10 minit sahaja. (rujuk Rahsia memasak cepat)
  4. Sambil menyediakan hidangan pastikan anda berzikir, in sya Allah makanan akan jadi sedap. Dengan berzikir  fikiran kita akan fokus bahawa apa yang kita lakukan pada waktu itu hanya untuk Allah.
Bila makanan dah siap, jemputlah Encik Suami makan. Para isteri, untuk meredakan kepenatan kita yang kena masak lagi ni bolehlah tengok muka suami masa makan. Bila dia habis makan, jangan lupa ucap ayat penambat hati ni "Terima kasih sebab makan masakan yang saya buat, maaf ye kalau tak sedap...". Ha.. In sya Allah dia akan senyum nak cakap " Sama-sama, terima kasih masakkan abang..". Bila suami ucap terima kasih pasti hilang semua penat tu. Ok, selamat mencuba.