Kek Apam Dewa.. Mudah dan sedap

Teks : Aida Ilyani Ali
Foto : Aida Ilyani Ali


Assalamualaikum, lama rasanya dah tak berkongsi resepi di blog ni. Hari ini saya nak berkongsi resepi mudah untuk membuat Kek Apam Dewa. Dah lama cari resepi apam di internet ni untuk di buat sebab anak lelaki saya suka makanan yang berasaskan tepung. Kalau kek lagi lah dia suka. Dalam pencarian saya, akhirnya saya bertemu resepi ini di blog MaDiHaA aka Ratna. Terima kasih kepada MaDiHaA, Ina dan tuan punya resepi iaitu Missayu@MyR. Mohon izin salin resepi ini di blog saya pula ye. Setelah membaca resepi yang dikongsikan oleh beliau, saya rasa saya ingin mencuba resepi ini kerana ianya mudah disediakan dan tidak menggunakan banyak bahan. Saya bukanlah pakar dalam membuat kek, jadi saya cuba membuat Kak Apam Dewa ini dengan menggunakan hanya separuh adunan. Maka, bahan-bahan yang dinyatakan di bawah juga adalah separuh daripada bahan asal ye kawan-kawan. Apa lagi, jom mula buat Kek Apam Dewa...!



Apam Dewa / Bahulu Kukus

Resepi : Missayu@MyR
Sumber 1 : Ina@Pesona
Sumber 2 : MaDiHaA aka Ratna

Bahan-bahan

  • 3 biji telur
  • 3/4 cawan gula pasir
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu besar sunquick (saya guna jus lemon segar, untuk hilangkan bau hanyir telur)
  • Pewarna (saya guna pati sirap ros je)
  • 1/2 sudu kecil ovelette (Ina dan MaDiHaA guna, saya pun guna lah juga, ;-))

Cara penyediaan

  1. Pukul telur bersama gula dan sunquick dan ovelette hingga kembang (saya blender je).
  2. Tuang aduan ke dalam bekas dan kacau perlahan.
  3. Masukan tepung sedikit demi sedikit sambil kacau rata adunan.
  4. Bahagikan adunan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukan pewarna yang disukai. Alaskan loyang dengan plastik, kemudian masukan adunan ke dalam loyang berselang seli (saya sapu loyang dengan menggunakan butter).
  5. Kemudian kacaukan sedikit adunan yang di dalam loyang dan lorekkan corak di atas.
  6. Kukus selama 45 minit atau sehingga masak. (saya guna periuk ajaib, tutup loyang dengan plastic wrap supaya air tak jatuh atas adunan).

Inilah hasil uji kaji saya. Alhamdulillah berjaya. Kenapa nipis sangat? Separuh adunan sahaja. Jom cuba...!