Ayam Goreng Rangup

Teks : Aida Ilyani Ali

Tentu para ibu tercari-cari resepi mudah untuk menyediakan ayam goreng rangup ala KFC atau yang sewaktu dengannya kan? Saya mendapat idea menyediakan ayam goreng rangup ini berdasarkan pemerhatian saya pada penyediaan ayam goreng di satu kios jenama A ini. Oleh kerana saya ni jenis yang suka sediakan sendiri masakan di rumah (nak suami dan anak-anak makan air tangan kita), saya cuba sendiri membuat ayam goreng ini. Alhamdulillah, menjadi. In sya Allah, suami dan anak-anak pasti suka hidangan ini. Versi saya ini lebih mudah dan senang disediakan.


Bahan-bahan :

Ayam (potong 8 )
Garam (secukup rasa)
Kunyit (secukup rasa)
Tepung goreng pisang ADABI
Serbuk lada hitam

Cara penyediaan :


  1. Basuh ayam hingga bersih. Jika ingin ayam anda masak cepat dan memastikan ayam betul-betul masak, hiris beberapa bahagian pada setiap ketul ayam yang digunakan. 
  2. Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit. 
  3. Toskan ayam jika ada saki-baki air pada ayam selepas digaul dengan garam dan kunyit. Pastikan ayam kering.
  4. Masukkan tepung goreng pisang adabi di dalam satu mangkuk. Masukkan sedikit lada hitam ke dalam tepung tersebut. Jika anda tiada serbuk lada hitam, tak perlu isi. Lada hitam saya gunakan untuk sebagai penambah perisa sahaja. 
  5. Salut setiap ketul ayam dengan tepung tadi sehingga tepung betul-betul penuh pada ayam. Pastikan ayam kering.
  6. Panaskan minyak dan goreng ayam seperti biasa.
Anda boleh suaikan sukatan tepung goreng pisang ADABI dengan jumlah ketul ayam yang digunakan untuk mengelakkan pembaziran tepung tersebut. Jika ada saki-baki tepung yang telah digunakan, jangan buang tepung tersebut. Anda hanya perlu potong beberapa biji kentang. Potongan kentang dibuat seperti french fries. Gaul kentang dengan tepung tersebut. Letak setengah sudu air dan gaul lagi kentang sehingga betul-betul sebati Goreng.seperti biasa. Hasilnya akan jadi seperti french fries beli. Apa lagi kawan-kawan, jom cuba, :-)