Al-Fatihah

Assalamualaikum, alhamdulillah dapat juga saya berkongsi ilmu pada hari ini.

Dari semalam saya sudah fikirkan tentang perkongsian mengenai kepentingan kita memahami dan menghafal surah al-Fatihah. Kenapa kena hafal? Soalan ini juga saya tanya dalam diri semasa mula-mula suami ajukan adakah saya hafal maksud surah ini. Pentingnya memahami maksud al-Fatihah supaya kita lebih khusyuk dalam solat, lebih menghargainya dan menjadi lebih yakin akan kekuasaan Allah.

Sahabat sekalian, saya sendiri menghafal surah ini selepas diberi tunjuk ajar dari suami. Saya belajar dengan cara mendengar lagu yang dia pasang setiap hari dalam kereta. Jangan malu untuk berubah. Jom kita hayati al-Fatihah sama-sama.


Untuk mendapat pencerahan yang lebih mendalam lagi mengenai surah ini boleh lah ke link Prof Dr Nasoha Saabin. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua.